دسته‌بندی نشده

تفاوت منبع کویل دار و منبع دو جداره

Rate this post

تفاوت منبع کویل دار و منبع دو جداره

 

تفاوت منبع کویل دار و دو جداره در مواردی چون تعداد بدنه استوانه ایی، میزان آب مصرفی، ظرفیت، قیمت، هزینه تعویض و… است. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

  • تفاوت در تعداد بدنه : تفاوت در تعداد بدنه از مهم ترین و اساسی ترین تفاوت های این دو منبع محسوب می شود. ساختار منبع دو جداره از دو بدنه یا مخزن استوانه ای داخلی و خارجی که به صورت تو در تو هستند تشکیل شده و نوع بدنه ها در این منبع متفاوت از یکدیگرند. استوانه یا بدنه داخلی منبع دو جداره وظیفه گرم کردن آب گرم مصرفی ساختمان را بر عهده دارد و بدنه خارجی آب گرم تولید شده را پوشش می دهد. در خصوص منبع کویل دار نیز می بایست گفت: ساختار این منبع از یک مخزن تشکیل شده است وآب سردی که به درون این مخزن هدایت می شود به وسیله کویل های مسی گرم می شود.
  • تفاوت در قیمت : قیمت منبع کویل دار بسیار بالاتر از منبع دوجداره است. قیمت بالای این نوع از منبع به جهت کویل های مسی، کلگی چدنی، قطعات پیچیده وصفحه لوله ایی که در ساختار آن به کار رفته می باشد. قطعات پیچیده در منابع کویل دار، تولید و نصب این منبع را تخصصی تر کرده و در نهایت موجب بالا رفتن قیمت تمام شده این محصول شده است.

منبع کویل دار ایستاده یکی از انواع منابع کویل دار است که به پمپ در گردش مجهز شده، پمپ با به جریان انداختن آب در سیستم گرمایشی و سرمایشی موجب ارتباط میان آب سرد و کویل های مسی می شود و از این طریق حرارت را به محیط انتقال می دهد. پمپی که در منبع کویل دار ایستاده تعبیه شده موجب افزایش بازدهی حرارتی در آن می شود. منبع کویل دار ایستاده از منابع گران قیمت محسوب می‌شود، این منبع به جهت آنکه عملکرد و کارایی بهتری ارائه می‌دهد از قیمت بالاتری برخوردار است.

  • تفاوت در ظرفیت :تفاوت ظرفیتی دو منبع کویل دار و دو جداره در ظرفیت بیش از ۱٠٠٠ لیتر مشخص می شود و این دو منبع حرارتی تا میزان ظرفیتی ۶٠٠ لیتر هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند. در منبع دوجداره کاهش راندمان حرارتی به جهت نسبت کمتر سطح به حجمی که در مخزن وجود دارد اتفاق می افتد این در حالی است که در منابع کویل دار سطح حرارتی بیش از حجم است و همین موضوع موجب بالا رفتن میزان سطح مبادله حرارتی میان آب سرد مصرفی و آب داغ می شود. راندمان حرارتی رابطه مستقیمی با میزان مصرف انرژی دارد، با افزایش راندمان حرارتی در منابع کویل دار شاهد افزایش انرژی مصرفی در آنها نیز هستیم.
  • تفاوت در هزینه تعویض : ساختار منبع دوجداره پیچیده‌ تر از منبع کویل دار است و بسته به عوامل مختلفی چون تعداد کویل‌ها، کیفیت و جنس بدنه استوانه‌ای و ظرفیت مخزن هزینه تعویض نیز متفاوت است. هزینه تعویض در منابع کویل دار به جهت طراحی ساده‌ای که این منابع از آن برخوردارند در مقایسه با منابع دو جداره کمتر است ودر مواقعی که کاربران قصد تغییر منبع حرارتی را دارند، تعویض لوله ها در هر دو صورت برای آنها هزینه بر خواهد بود.

آشنایی با منبع حرارتی : در موتورخانه‌ ها و همچنین سیستم‌های گرمایشی مرکزی به منظور گرم کردن آب از تجهیزات مختلفی چون، منبع کویل دار و منبع دوجداره استفاده می‌شود. آب گرم این دو منبع حرارتی از طریق احتراق سوخت در کویل ها، بویلر و غیره تولید می شود.

 

 

منبع کویل دار چیست ؟

در میان تجهیزات مختلفی که به منظور فراهم کردن آب گرم مصرفی ساختمان‌ها وجود دارد می‌توان به منبع کویل دار اشاره کرد، این منبع از ساختار استوانه‌ای و لوله‌های مسی برخوردار است ودر ساخت بدنه آن از ورق ‌های گالوانیزه استفاده شده است.

آبی که در محفظه منبع کویل دار وجود دارد پس از خروج، به درون لوله ها یا کویل های مسی هدایت شده و پس از فرآیند گرم شدن از مخزن خارج می شوند در واقع کویل های مسی وظیفه گرم کردن آب سرد ورودی به مخزن را بر عهده دارند.

ذخیره آب گرم در بخش خانگی، تجاری و همچنین مصارف صنعتی سنگین و نیمه سنگین از جمله کاربردهای این نوع منبع محسوب می شود. تولید کنندگان منابع کویل دار را به دو صورت افقی و عمودی طراحی، تولید و روانه بازار می کنند. منابع کویل دار افقی در هنگام نصب به فضای بیشتری نیاز دارند و همین امر موجب شده مشتریان استقبال بیشتری از منابع کویل دار عمودی کنند. منابع کویل دار بسته به عواملی چون، میزان آب مصرفی ساختمان ها و همچنین فضای در دسترس از ظرفیت های مختلفی برخوردارند. بر همین اساس نکته ای که پیش از تهیه منبع کویل دار می بایست به آن توجه داشت نیاز گرمایشی و فضای ساختمان است.

 

 

مزایای منبع کویل دار

این منبع مزایای فراوانی دارد، از مزایایی فراوان این منبع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعمیرات منبع کویل دار به جهت ساختار ساده آن به سهولت انجام می گیرد.
  2. مبادله حرارتی این منبع در مقایسه با منبع دو جداره بسیار بیشتر است.
  3. این منبع از شستشوی آسانی ب خوردار است.

 

 

معایب منبع کویل دار

با وجود مزایای فراوان، این منبع معایبی نیز دارد این معایب شامل موارد زیر است:

  1. به جهت نصب به فضای زیادی نیاز دارد.
  2. مصرفی انرژی زیادی دارد.
  3. هزینه بسیار بالایی دارد.

 

منبع دو جداره

از دیگر تجهیزات گرمایشی موتورخانه ای می توان به منبع دو جداره اشاره کرد. همان طور که از نام این منبع مشخص است ساختار آن متشکل از دو جدار داخلی و خارجیست، آب گرم مصرفی در بخش داخلی منبع دو جداره و آب گرم تولیدی در جدار خارجی منبع قرار دارد، آب پس از فرآیند گرم شدن از جدار خارجی این منبع خارج می‌شود. قطر جدار داخلی منبع دوجداره از جدار خارجی بیشتر است و این افزایش ضخامت در جدار داخلی به جهت فشار زیاد آب در این بخش می باشد. در رابطه با دو جدار داخلی و خارجی این منبع لازم به ذکر است، این دو بخش با یکدیگر اختلاف دمایی دارند و تفاوت دمایی به وجود آمده به جهت فضای خالی میان این  دو جدار است.

منبع دوجداره از تجهیزات قدیمی موتورخانه ای محسوب می شود، این منبع از راندمان حرارتی بالایی برخوردار است و به همین علت غالبا در مصارف خانگی استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.