دسته‌بندی نشده

نحوه‌ انتخاب بوستر پمپ آبرسانی

Rate this post

آب، یکی از منابع مهم و حیاتی در زندگی روزمره ماست. در برخی موارد، فشار آب در سیستم تامین آب شهری به مقدار کافی برای تامین نیاز‌های ما نیست. در این موارد، استفاده از بوستر پمپ آبرسانی می‌تواند به ما کمک کند تا فشار آب را افزایش داده و به طور موثرتری از آب استفاده کنیم. در اینجا راهنمایی جامع برای انتخاب بهترین بوستر پمپ آبرسانی را به شما ارائه خواهیم داد.

 بررسی نیازهای آب

  1. تعیین نیاز‌های آبی: قبل از انتخاب بوستر پمپ آبرسانی باید نیاز‌های خود را تعیین کنید. این شامل نقاط مصرفی آب ، نوع استفاده آب ( مثلا برای خانه یا صنعت) و حجم مورد نیاز در هر نقطه مصرفی است.
  2. اندازه گیری فشار آب: با استفاده از ابزاری مانند فشار سنج، فشار آب در نقاط مختلف سیستم آب را اندازه گیری کنید. این اندازه گیری به شما کمک میکند تا میزان فشار آب مورد نیاز را برای انتخاب بوستر پمپ دقیق‌تر تعیین کنید.

مشخصات فنی بوستر پمپ آبرسانی

  1. ظرفیت و بحرانیت پمپ: ظرفیت پمپ باید تامین شود و انتخاب شود تا بتواند حجم آب موردنیاز را در سیستم تامین کند . همچنین ، بحرانیت پمپ نشان دهنده قدرت پمپ در مواجهه با نوسانات فشار آب است.
  2. مصرف انرژی: مصرف انرژی بوستر پمپ آب را بررسی کنید. بهتر است یک بوستر پمپ با کارایی بالا و مصرف انرژی کم را انتخاب کنید تا صرفه جویی در هزینه‌های انرژی داشته باشید.
  3. جنس و کیفیت و ساخت: بوستر پمپ آّب رسانی باید از جنسیت مرغوب ساخته شده باشد تا دوام و عمر طولانی داشته باشد .بررسی کنید که آیا برند پمپ مورد اعتماد است یا خیر و بعد آن را انتخاب کنید.

نحوه‌ محاسبه‌ هد بوستر پمپ آبرسانی

محاسبه‌ی بوستر پمپ آب رسانی به جهت تعیین فشار مورد نیاز در سیستم ، با استفاده از دو عامل اساسی صورت می‌گیرد:

  1. ارتفاع واقعی مورد نیاز برای پمپاژ آب
  2. فشار اسمی مورد نیاز در نقاط مصرف

برای محاسبه‌ هد بوستر پمپ آبرسانی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تعیین فشار اسمی:فشار اسمی و یا فشار مورد نیاز در مصرف ، بستگی به نوع کاربری سیستم دارد.برای مثال: در خانه‌ها معمولا فشار اسمی حدود 2 -3 بار ( 20 -30 متر سر آّب ) است. اما برای مصارف صنعتی ممکن است فشار بیشتری لازم باشد.
  • محاسبه‌ ارتفاع واقعی:ارتفاع واقعی مورد نظر برای پمپاژ آب ، شامل تفاوت ارتفاع بین سطح منبع آب ( مثلا چاه یا مخزن ) و نقطه‌ی بالاترین نقطه‌ی مصرف است. به عبارت دیگر، ارتفاعی که بوستر پمپ باید آب را به آنجا برساند برای محاسبه‌ی ارتفاع واقعی ، از ارتفاع هر طبقه یا هر مانور ساختمان استفاده کنید و آن را با عواملی مانند افت فشار در لوله‌ها و اتلاف فشار در اثر اصطحکاک در نظر بگیرید.
  • جمع آوری داده‌ها: جمع آوری تمام اطلاعات مورد نیاز شامل فشار اسمی و ارتفاع واقعی.
  • محاسبه‌ی هد: با استفاده از فرمول زیر، هد بوستر پمپ آب را محاسبه کنید.

هد=ارتفاع واقعی +فشار اسمی

بررسی نتیجه: بعد از محاسبه‌ی هد ، باید این مقدار را با توان و کارایی بوستر پمپ‌های مختلف مقایسه کنید. بهتر است یک بوستر پمپ با هد بالا و کارایی مناسب انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد ممکن است به محاسبات پیچیده‌تری نیاز شود که در این صورت باید  با تکنسین های حرفه‌ای مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید و مشاوره بخواهید.

دلیل استفاده از پمپ و بوستر پمپ آبرسانی

استفاده از پمپ و بوستر پمپ در سیستم آب رسانی دارای مزایا و دلایل متعددی است ، در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش فشار آب: یکی از دلایل اصلی استفاده از بوستر پمپ آب رسانی ، افزایش فشار آب در سیستم است. در برخی مناطق فشار آب مرسوم در شبکه‌های تامین آب کافی نیست و ممکن است برای تامین نیاز‌های آبی ما در خانه، فروشگاه، هتل و … نیاز به فشار آب بیشتری داشته باشیم.بوستر پمپ آب رسانی با افزایش فشار ، به ما اجازه می‌دهد از آب بیشتر و بهتری استفاده بکنیم.
  • رفع مشکلات عدم فشار آب:در برخی موارد، مشکلاتی مانند عدم فشار آب در طبقات بالای ساختمانها یا در مناطقی با فشار آب ضعیف وجود دارد. با استفاده از بوستر پمپ آب رسانی ، می‌توان این مشکلات را حل کرده و فشار آب را به سطح مطلوب برسانید.
  • افزایش توزیع آب: بوستر پمپ آب رسانی به ما امکان می‌دهد تا آب را به نقاط دورتر و بالاتر از نقطه شروع پمپاژ ( مثل طبقات بالای ساختمان و یانقاط دور باغ ) برسانیم. با این کار ، توزیع آب در سیستم بهبود می یابد و از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود.
  •  کاربری‌های صنعتی: در صنایع که نیاز به فشار قوی آب دارند، مانندصنایع فولاد، پتروشیمی و غیره … استفاده از بوستر پمپ ضروری است. این پمپ ها قادرند فشار آب را به میزان مطلوب رسانده و برای عملکرد صحیح ابزارها و تجهیزات صنعتی حائز اهمیت است.
  • بهبود کارایی سیستم: بازدهی سیستم آب رسانی یا استفاده از بوستر پمپ آب رسانی بالا می‌رود. فشار مناسب در نقاط مختلف سیستم ، باعث کاهش ضریب اصطکحاک در لوله‌ها ، بهبود عملکرد شیرآلات و کاهش هدر رفتن آب می‌شود.
  • استفاده اقتصادی از آب : با افزایش فشارآب می‌توان از حجم کمتری آب برای انجام کارها استفاده کرد.

 

 

 

 

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

 

تفاوت پمپ و بوستر پمپ در آن است که پمپ به تنهایی و مجزا از سیستم کار میکند و هدف آن فقط رساندن آب مصرفی به محل مورد نظر است. ولی بوستر پمپ مجموعه ای از پمپ ها است که به یک سیستم اتصال دارد و هدف آن علاوه بر رساندن آب مصرفی مورد نظر، ثابت نگه داشتن سطح فشار آب در اندازه ی مورد نظر است. اما در ادامه هر کدام از این محصولات را به طور مختصر توضیح خواهیم داد که بیشتر تفاوت این دو را درک کنید .

پمپ وسیله ای مکانیکی برای جا به جایی و انتقال مایعات در مکان هایی مثل ساختمان های بلند است تا بتواند فشار مایع را در تمام طبقات نشر دهد. یا به عبارت دیگر برای تقویت فشار آب منازل از پمپ استفاده می شود. پمپ ها به سه دسته ی جا به جایی، بالابر مستقیم و گرانشی تقسیم می شوند. پمپ تشکیل شده از خود پمپ و محرک آن است که این محرک اگر الکتریکی و یا دیزلی باشد به آن الکترو پمپ یا دیزل پمپ هم میگویند. پمپ ها بیشتر در ساختمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که طبقات زیادی نداشته ونیاز به فشار زیادی برای تامین آب مورد نظر نیست. مثل آپارتمان و یا ویلا.

استفاده از این نوع پمپ ها باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه های مربوط به آب مصرفی است. پمپ خانگی در انواع ظرفیت های گوناگون از جمله نیم اسب، یک اسب، دو اسب، جتی، بشقابی و دو پروانه ارائه می شود که نکات قابل توجه  برای انتخاب آن ها ، عبارتند از: متراژ واحد مسکونی، تعداد شیر های موجود در واحد مسکونی، محل قرار گیری پمپ در سیستم آبرسانی و لوله کشی ساختمان و سایز لوله های آبرسانی،تعداد طبقات و فشار آب مورد نیاز. باید توجه داشت ، زمانی که پمپ از عهده  ثبات سطح دبی آب بر نیاید از بوستر پمپ استفاده می شود.

بوستر پمپ به مجموعه ی یک یا چند پمپ گفته می شود که در کنار هم به شکل موازی کار می کنند. این مجموعه را بوستر پمپ می نامند که برای کنترل آن از یک تابلوی کنترل فرمان استفاده می کنند تا سطح دبی آب را در اندازه مطلوب ثابت نگه دارند. استفاده از بوستر پمپ به ما این امکان را می دهد تا در زمان هایی که در یک ساختمان بزرگ بدون هماهنگی آب مصرفی در حداکثر خود می باشد، ‌بدون افت و یا تغییر فشار از آب موجود بهترین استفاده را ببریم.

بوستر پمپ باعث می شود تا سطح فشار آب مصرفی ، در یک اندازه ی ثابت و یکسان باقی بماند. بوستر پمپ های موجود را می توان به دو نوع بوستر پمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت تقسیم کرد که نوع دور متغیر آن ، به این معنا است که زمانی که نمی توان سطح دبی آب را کنترل و یا مدیریت کرد از این مدل بوستر پمپ استفاده کرد.مثل یک ساختمان با ۱۰۰ واحد. به دلیل اینکه هر واحد مستقل از هم از آب استفاده می کنند نمی توان سطح ثابتی برای سطح فشار در نظر گرفت. بوستر پمپ دور ثابت برای زمانی استفاده می شود که از قبل سطح دبی آب تنظیم شده باشد. مثل آبیاری قطره ای یا آتش نشانی ها که در هر شرایط به یک میزان خاص از سطح فشار نیاز دارند.

انواع پمپ‌ آبرسانی

  • پمپ‌های سانترفیوژ
  • پمپ‌های پیستونی
  • پمپ‌های جتی
  • پمپ‌های زیر‌ آبی
  • پمپ‌های توربینی
  • پمپ‌های خورشیدی

اجزای تشکیل دهنده‌ بوستر پمپ

  • موتور: موتور به عنوان قسمت اصلی بوستر پمپ عمل می‌کند و با تولید نیروی مکانیکی ، شفت پمپ را می‌چرخاند.
  • شفت: نیروی مکانیکی از موتور را به پمپ منتقل می‌کند.
  • پمپ: نقش اصلی در بوستر پمپ را ایفا می‌کند. آب یا سیال دیگر را جذب کرده و با اعمال فشار بیشتر آن را به سیستم انتقال می‌دهد.
  • محفظه پمپ: جایی است که سیال وارد شده توسط پمپ قرار می‌گیرد و فشار آن افزایش می‌یابد و جنس آن معمولا از فلز ساخته می‌شود.
  • سیستم تنظیم فشار: بعضی از بوستر پمپ‌ها دارای سیستم تنظیم فشار هستندکه بر اساس نیاز فشار سیستم را منتقل می‌کنند.
  • لوله ها و اتصالات: برای انتقال سیال بین اجزای مختلف بوستر پمپ، از لوله‌ها و اتصالات استفاده می‌کنند.
  • سیستم کنترل: برخی از بوستر پمپ‌ها دارای سیستم کنترل هستند که عملکرد پمپ و فشار دستگاه را نظارت میکنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.