دسته‌بندی نشده

نحوه کارکرد منبع تحت فشار

Rate this post

امروزه در بسیاری از ساختمان های شهر های بزرگ ، به دلیل افزایش واحد های ساختمان ها و به طبع افزایش میزان مصرف آب در آن ها ، باعث شده است که فشار آب در ساختمان ها کاهش یابد . به همین دلیل یکی از تجهیزات ضروری در ساختمان ها ، استفاده از پمپ آب برای تولید آب میباشد که اصولا برای اینکه آب سریع تر به مصرف کننده برسد ، از منبع استفاده میکنند که آب به صورت ذخیره باشد .

روش کار منبع تحت فشار

روش کار منبع تغذیه به این صورت است که با فشار پمپ، آب در داخل لوله در منبع تغذیه نگه داشته می شود. مخزن آب در منبع بزرگتر بسته می ماند تا زمانی که فرد شیر آب را باز کند. بسته به اندازه منبع فشار و نوع سوئیچ فشار، در صورت باز ماندن شیر، کلید مرکزی به پمپ دستور شروع به کار می دهد و در نتیجه جریان آب قطع نمی شود و منبع بسته مجدداً پر می شود. منبع تحت فشار است، هنگامی که پر است، سوئیچ فشار دستور توقف پمپ را می دهد.

عملکرد اصلی سیستم آب پمپ است و منبع بسته انبساط مطابق شکل بود. با توجه به نکاتی که گفته شد، شما خوب بوده اید و منبع توسعه را بسته اید و اکنون می دانید که از چه منبعی با مشکلات رشد خریداری کنید و به خوبی می توانید از آن مراقبت کنید. این اطلاعات عمر سیستم آبپاش خانگی شما را افزایش می دهد.

بنابراین ظاهر منبع فشار تعیین کننده اندازه آن نیست و باید برچسب روی منبع انبساط پکیج یا جعبه آن را مطالعه کنید تا در خرید منبع فشار دچار اشتباه نشوید. حجم های بعد از 24 لیتر به ترتیب 50، 60، 80، 100، 150، 200، 300 و 500 لیتر می باشد. برای ساختمان های 4 طبقه و تک واحدی معمولا 50 یا 80 لیتر خوب است. اما برای چند طبقه باید اندازه منبع فشار مورد نیاز و نوع پمپ و میزان توان مورد نیاز با محاسبات مهندسی دقیق محاسبه شود.

مخزن فشار چیست؟

منبع فشار پمپ آب با نام های دیگری مانند منبع انبساط یا مخزن فشار یا منبع دیافراگمی پمپ نیز نامیده می شود. این منابع تحت فشار در اندازه های مختلف تولید می شوند. مکانیسم کار مخزن فشار یا منبع دیافراگمی به این صورت است که به دلیل وجود لوله منبع فشار، مقدار معینی هوا فشرده می شود و این فشار هوا آب را به داخل لوله می فرستد. آب در مخزن در فشار بالا قرار دارد بله، در لحظه باز شدن دریچه بلافاصله تخلیه می شود. و اگر شیر آب بیش از مقدار ذخیره شده توسط منبع فشار باز شود، پمپ راه اندازی شده و آب مورد نیاز را تامین می کند. مقدار چای شربت خوراکی. برای نصب پمپ خانگی بهتر است از منبع دیافراگمی استفاده شود.

ویژگی استفاده از این منبع این است که باعث کاهش استهلاک پمپ و همچنین تامین فشار لازم برای خروجی آب می شود. منابع فشار پمپ آب در اندازه های مختلفی در بازار موجود است. این آبنماهای 25 تا 2000 لیتری برای مصارف مختلف از جمله مصارف خانگی، پمپ های تقویت کننده آبیاری، اطفای حریق و پمپ های صنعتی استفاده می شود. همچنین برای کاهش میزان پمپاژ خودکار و جلوگیری از انبساط آب استفاده می شود.

نکات مهم در منبع تحت فشار

  • فشار مخزن را به درستی تنظیم کنید.
  • از منبع ذخیره سازی مناسب در ساختمان پیش پمپ استفاده کنید.
  • تنظیمات مخزن خود را بررسی کنید و هر چند ماه یکبار آنها را تراز کنید.
  • مطمئن شوید که کلید خودکار یا سوئیچ فشار روی پمپ به درستی تنظیم شده است.
  • قبل از مخزن، از یک فیلتر در سیستم برای جلوگیری از ورود ذرات استفاده کنید.
  • پس از بررسی پمپ، اندازه ساختمان و تعداد شیرها، با توجه به ظرفیت مورد نظر از مخزن استفاده کنید.
  • منبع را روی یک سطح محکم و قابل اعتماد نصب کنید. برای ایمنی بیشتر می توانید از ضربه گیر نیز استفاده کنید.

موارد استفاده از منبع تحت فشار

به طور کلی می توان گفت در مواردی که آب داخل لوله با فشار کافی در ساختمان جریان نداشته باشد از منبع تحت فشار استفاده می شود. بنابراین با استفاده از این سیستم های آبرسانی، این ساختمان ها می توانند فشار کافی و کامل را تامین کنند.
در چنین مواقعی که فشار آب در ساختمان ناکافی است، استفاده از منابع فشار و استفاده از لوله مورد استفاده در ساختمان و در این منابع گاز نیتروژن یا هوا، شکاف های داخل منبع فشار و پشت تیوپ را پر می کند. بنابراین به دلیل فشار هوای فشرده ذخیره شده در پشت این تیوپ ، آب در لوله ها با فشار کافی و نسبی جریان می یابد. از طرفی با استفاده از این لوله متصل شده بین منبع فلزی و دستگاه و فلنج منبع فشار، هر منبع فشاری نیز آب بندی می شود.

انواع منبع تحت فشار

منبع تحت فشار تیوپی

انواع لوله برای ساختمان های بزرگ و گاهی اوقات برای کاربردهای صنعتی استفاده می شود. این نوع از یک لوله هوای مهر و موم شده استفاده می کند که در داخل مخزن قرار می گیرد و آب را تحت فشار نگه می دارد. از آن جایی که مخزن فشار لوله ای دائماً تحت بارگذاری فشار قرار می گیرد، سایش بالاتر و عمر مفید کمتری نسبت به نوع دیافراگمی دارد. اما اجرای آن قابل اعتمادتر است و می توانید از کیفیت آن مطمئن باشید.

منبع تحت فشار دیافراگمی

آبنمای فشار دیافراگمی ساختاری بسیار فشرده و محکم دارد و دیافراگم آن ها لاستیکی و پایدار است و مکش پایینی آب را از مکش بالایی هوای فشرده جدا می کند. هنگامی که آب به داخل فواره پمپ می شود، دیافراگم هوای فشرده را فشار می دهد تا سطح فشار آب به سطح مورد نیاز برسد، سپس پمپ خاموش می شود. این فرآیند فشار آب را در ساختمان ثابت نگه می دارد. هنگام مصرف آب، دیافراگم به حالت اول (با همان فشار ثابت) برمی گردد.
نحوه کار این محصولات بدین صورت است که وقتی آب وارد مخزن می شود، دیافراگم به هوای فشرده فشار وارد می کند تا زمانی که فشار آب را متعادل کند و دیافراگم را به سمت پایین بکشد.
فنرهای دیافراگمی به دلیل فناوری نوآورانه خود در تعداد محدودی از کشورها از جمله Gilmet در ایتالیا، Grandfoss در دانمارک، Reflex در آلمان، Aquafoss در دانمارک تولید می شوند. برخی از کارشناسان فنی در زمینه نصب معتقدند که با پمپ های دیافراگمی و بوستر پمپ ها سازگاری بیشتری دارند.

نکات مهم در نگهداری منبع تحت فشار

  • فشار مخزن را به درستی تنظیم کنید.

  • از منابع ذخیره سازی مناسب در ساختمان های پیش پمپاژ شده استفاده کنید.

  • تنظیمات مخزن خود را بررسی کنید و هر چند ماه یکبار آنها را تنظیم کنید.

  • بررسی کنید که کلید یا کلید فشار پمپ به درستی تنظیم شده باشد.

  • از یک فیلتر در سیستم برای جلوگیری از ورود ذرات معلق به مخزن استفاده کنید.

  • با بررسی پمپ، اندازه ساختمان و تعداد شیرها، از مخزن با توجه به ظرفیت مورد نظر استفاده کنید.

  • منبع را روی یک سطح محکم و قابل اعتماد نصب کنید. برای ایمنی بیشتر می توانید از ضربه گیر نیز استفاده کنید.

  • بهتر است از پمپ آب خانگی با مخزن اضافی استفاده کنید

  • مصرف برق را کاهش دهید.

  • پمپ کمتر (پمپ کمتر کار می کند).

  • عمر پمپ را افزایش دهید.

  • صدای پمپ را کاهش می دهد. به دلیل روشن و خاموش شدن کمتر.

  • فشار آب یکسان شده و قدرت نوسان فشار آب کاهش می یابد.

  • با جلوگیری از شوک مکانیکی ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ ها، انقباض منبع آب خانه را به حداقل برسانید.

 بازدید دوره ای افزایش عمر منبع تحت فشار

نظارت منظم بر این فشار باعث افزایش عمر مخزن فشار شما می شود. با استفاده از یک منبع فشار، ولتاژ یا کنتور روی آن به اندازه کنتور پمپ پنج طرفه خواهد بود. هر از گاهی که بازدید می کنید، می توانید فشار هوای فواره را در زمانی که آب داخل آن نباشد، مشاهده کنید. بنابراین مطمئن شوید که یک شیر چک و یک دریچه تخلیه بعد از پمپ قرار داده اید تا بتوانید بدون باز و بسته کردن منبع فشار و اندازه گیری قدرت واقعی باد، آب را پمپاژ کنید. به طور کلی این فشار باید به صورت دوره ای مثلا هر سه ماه یکبار تغییر کند. در غیر این صورت عمر لوله آبنما بسیار کوتاه خواهد بود. این فشار نباید بیش از ده درصد بیشتر از فشار اولیه پمپ باشد، در غیر این صورت قابلیت سایش لوله در مصرف آب زیاد (پمپ به فشار بالا می رسد) زیاد بوده و فشار لوله می شکند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.