دسته‌بندی نشده

انواع منبع تحت فشار

Rate this post

یکی از راه های ثابت ماندن و پر فشار ماندن آب مصرفی ، استفاده از منبع تحت فشار میباشد که همین نکنه بیانگر مهم بودن این محصول است . اگر میخواید فشار آبی ثابت و مناسب را تجربه کنید ، باید این منبع را برای منزلتان تهیه کنید . برای خرید آن باید قبلش با انواع آن آشنا شوید ، تا بهترین محثول را با شرایطتان انتخاب کنید .

 

منبع تحت فشار

منبع تحت فشار ،  از نوع منابع نسل جدید هستند که به جای پمپ های آب خانگی مورد مصرف قرار گرفته اند . این منابع دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند . اگر بخواهیم به صورت کلی نحوه ی عملکرد مخزن تحت فشار را توضیح دهیم باید بگوییم که این مخزن جایگزین مناسبی برای مخزن پمپ آب خانگی است. این مخزن به این صورت کار می کند که توسط هوایی که داخل مخزن ذخیره شده و فشار ناشی از آن آب داخل مخزن را منتقل میکند. هر چه قدر که آب بیشتری در مخزن باشد باعث می شود که پمپ کمتر روشن وخاموش شود بنابراین مخزن های تحت فشار نیز باعث کمتر مصرف شدن برق نیز می شود.

مخزن تحت فشار تیوپی

مخزن تحت فشار تیوپی یکی از انواع منابع تحت فشار است که این نوع مخزن قدیمی تر است ولی در عوض پر استفاده تر است اما طول عمر کمتری دارد معمولا طول عمر این نوع مخزن حدود شش تا هشت ماه است .روش کار این نوع مخزن نیز توسط تیوپی است که داخل مخزن قرار دارد وکار ذخیره سازی آب را انجام می دهد.این نوع از منبع ها دارای حجم ها و سایز های مختلفی هستند که رایج ترین حجم آنها بیست و چهار لیتری می باشد.

مخزن تحت فشار دیافراگمی

مخزن تحت فشار دیافراگمی نوع دیگری از منبع تحت فشار است این نوع مخزن از طول عمر بیشتری برخورداراست زیرا از تکنولوژی و متریال به روزتری  برای ساخت این نوع مخزن استفاده میکنند.

این منبع داخل خود دیافراگمی از جنس پلاستیک دارد که یک طرف آن هوا و در طرف دیگر آن آب قرار دارد.وبه دلیل اینکه دیافراگم به مقدار خیلی کم به چپ و راست منحرف می شود به بدنه برخورد نمی کند واصطکاک کمتری دارد و احتمال سوراخ شدن آن هم به همان نسبت کمتر است و این باعث می شود که مثل مدل مخزن تیوپی از ضخامت این پرده پلاستیکی کم نشود.

یک نکته ظریف و قابل توجهی که در ارتباط با این دو مدل مخزن هست  ، این است که فارغ از هر مدلی که دارند ، نحوه ی نصب مخزن تحت فشار با هم کاملا یکسان می باشد.

باید بگوییم که لوازمی همچون ست کنترل نیز هستند که میتوانیم آن ها را جایگزین منبع تحت فشار بگذاریم که کار آن ها دقیق مانند منبع تحت فشار است.

اما برای اینکه بدانیم استفاده از ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط باید به نکات ریزتری توجه نماییم .این تجهیزات با توجه به ساختمان داخلی و قطعاتی که دارند ، به دو دسته تقسیم می شوند که روش کار هر دو دسته همین فشار ناشی از هوای حبس شده در مخزن است که در بالا کار هر دو دسته را توضیح دادیم.

مزیت منبع تحت فشار

  • .کاهش هزینه ی برق مصرفی
  • .کاهش استهلاک پمپ
  • .کاهش استهلاک شبکه آبرسانی ساختمان
  • .مهار کردن ضربات مکانیکی ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ

یکی از اشتباهات رایج در بازار در مورد فروش انواع منبع تحت فشار ، اینست که منبع تحت فشار تیوپی را به عنوان منبع تحت فشار دیافراگمی معرفی میکنند و همانطور که از شکل آن ها پیداست این دو مخزن یا منبع ، با هم متفاوت هستند و همینطور منبع دیافراگمی همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ، دارای طول عمر بیشتر ، هزینه بیشتر و گران تر است .

 

 

 

 

نحوه عملکرد منبع تحت فشار

عملکرد منبع انبساط به نحوی است که ذخیره آب در منبع تحت فشار همراه با فشار پمپ می باشد .  آب در منبع انبساط بسته می ماند تا زمانی که فرد شیر آب را باز کند. با توجه به اندازه منبع فشار و نوع تنظیم سوئیچ فشار، در صورت باز بودن شیر، فشار سوئیچ به پمپ فرمان شروع به کار می دهد و در نتیجه جریان آب قطع نمی شود و منبع انبساط بسته دوباره پر می شود. هنگامی که پر است، سوئیچ فشار به پمپ دستور توقف می دهد. یک عملیات معمولی از یک سیستم تامین آب منبع انبساط پمپ شده و بسته ارائه شده است. با نکات ذکر شده منبع انبساط بسته را بهتر می شناسید و اکنون می دانید که منبع فشاری با چه سایز باید خریداری کنید و بهتر می توانید از آن مراقبت کنید. داشتن این اطلاعات عمر سیستم پمپ آب خانگی شما را افزایش می دهد.

 

 

 

تشخیص سوراخ شدن تیوپ منبع فشار

در حالی که سیستم پمپ آب به خوبی در فشار کامل (فشار حداکثر) است، شیر هوا را بالای منبع انبساط ببندید. معمولاً یک کلاهک سیاه روی این شیرهای سوزنی وجود دارد. درپوش را بردارید و پین مرکزی شیر سوزن را فشار دهید و ببینید چه چیزی بیرون می آید. اگر فقط هوا از آن خارج شود، احتمالاً تیوپ منبع فشار سالم است. اگر آب از شیر سوزنی خارج شود، تیوپ انبساط بسته سوراخ شده یا می ترکد و نیاز به تعویض دارد.
اگر چندین سال از عمر تیوپ منبع فشار گذشته باشد و دیگر به خوبی روز اول کار نکند، مسلماً تعویض فوری نیست و می توانید منتظر بمانید تا بودجه تعویض لوله منبع انبساط بسته تامین شود. . هنگامی که تیوپ از منبع انبساط بسته سوراخ یا ترک می خورد، هوای منبع تحت فشار جذب و حل می شود و در این زمان پمپ آب چندین بار روشن و خاموش می شود. در این صورت باید فوراً تیوپ منبع فشار را تعویض و تعویض کنید.

 

 

 

راه های جلوگیری از ترکیدگی و سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

  •  استفاده از منبع ذخیره قبل از پمپ : استفاده از یک منبع ذخیره از کاهش گاز کلر و ذرات معلق شده جلوگیری میکند و عمر تیوپ را افزایش می دهد.وهمچنین این منبع ذخیره باعث میشود ذرات شن وماسه وزنگ آهن در کف مخزن ذخیره شود.گاز کلر موجود در مخزن باعث خشک شدن تیوپ و خاصیت کشسانی آن می شودکه توقف آب در مخزن ذخیره قبل از اینکه به پمپ برسد سبب خارج شدن گاز کلر می گردد.
  •  تنظیم فشار منبع تحت فشار : در بالا به این موضوع اشاره کردیم که فشار کم و یا زیاد هوا منجر به اختلال در عملکرد سیستم و خرابی تیوپ می شود.
  • از بین بردن ناصافی سطح داخلی مخزن در زمان تعویض تیوپ : در منابعی که تیوپ آن پاره شده و تماس آب با دیواره ی مخزن و زنگ زدگی دیواره مخزن سرعت بیشتری به خود میگیرد و باعث ناصافی سطح داخلی مخزن می گردد مهم است بعد از تعویض تیوپ سطح داخلی منبع سنباده زده بشود و ناصافی سطح داخلی برطرف گردد اگر غیر از این عمل شود تماس تیوپ با ناصافی های موجود منجر به ساییدگی تیوپ و پارگی تیوپ می شود.
  • تراز بودن منبع تحت فشار : یکی دیگر از راه های جلوگیری از سوراخ شدن و ساییدگی تیوپ نصب تراز منبع تحت فشار است که احتمال ساییدگی تیوپ به دیواره مخزن را کاهش می دهد.
  • استفاده از لرزه گیر : این نوع تجهیزات از ضربه  کله قوچی جلوگیری می کند.
  • خشک بودن محل نصب :  محلی که در آن منبع تحت فشار نصب می شود باید کامل خشک باشد و آن محل دارای تهویه باشد این کار باعث طول عمر بیشتر منبع می شود.
  • استفاده از فیلتر : استفاده و نصب فیلتر قبل از منبع و پمپ باعث مانع شدن ورود مواد معلق مثل براده های آهن و منگنز که با رسوب بر روی  تیوپ عمر آن را کاهش می دهد می شود .
  • محاسبه صحیح حجم منبع تحت فشار : اگر حجم منبع تحت فشار را به درستی انتخاب نکنیم تعداد دفعات پر و خالی شدن منبع افزایش می یابد و باعث کاهش عمر تیوپ می شود.

نحوه تعویض تیوپ منبع تحت فشار

بهتر است برای تعویض تیوپ منبع تحت فشار از کارشناسان متخصص آن کمک بگیریم و این کار توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.

مراحل تعوض تیوپ منبع تحت فشار به صورت زیر می باشد :

  1. ابتدا برق و آب پمپ را قطع میکنیم.
  2. منبع را از پمپ جدا می کنیم.
  3. کلاهک را بر میداریم و هوای داخل مخزن را به طور کلی خالی می کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.