دسته‌بندی نشده

کاربرد بوستر پمپ

Rate this post

  اگر در ساختمان های مسکونی با نفرات زیاد و ساختمان هایی با طبقات زیاد و مرتفع فشار آب کم باشد ایجاد مشکل می شود و یا در زمین های کشاورزی بزرگ با متراژهای بالا فشار کم آب نقش مهمی در ایجاد مشکلات دارد . از این رو برای از بین رفتن این مشکلات سیستم های آبرسانی که از جمله ی آن ها پمپ و بوستر است رواج یافته که این پمپ ها نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار آب دارند .

 

نحوه عملکرد بوستر پمپ

برای اینکه بخواهیم سیستم بوستر پمپ را بررسی کنیم لازم است که عملکرد و نوع ساختار این پمپ را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به میزان نوسانات فشار آب مصرفی در ساختمان ها ، برای برقرارکردن تعادل فشار آب ، از بوستر پمپ میتوانیم استفاده کنیم . برای این امر در ساختمان های چند واحده و جدا و تعداد مصرف کنندگان بالا و همچنین در سیستم های کشاورزی که فشار آب کم و زیاد است ، برای برقرار کردن تعادل فشار آب از بوستر پمپ استفاده میکنیم.

در واقع هدف کلی از استفاده این نوع پمپ ها برای ثابت نگهداشتن سطح فشار آب مصرفی در ساختمان است . این پمپ طوری طراحی شده است که سطح دبی در لوله های آب را ثابت نگه میدارد .به همین علت ، همین لازم است که این پمپ ها پشت سر هم و به طور موازی قرار بگیرند. با توجه به نیاز آب هر ساختمان ، یک یا دو یا چند پمپ مصرفی در یک خط موازی باید قرار بگیرند و به سمت خروجی سیستم پمپاژ بشود تا آب از طریق یک خط موازی به لوله ی بزرگتر هدایت شود و از لوله بزرگتری تخلیه شود .

 

بوستر پمپ دور ثابت

در بوستر پمپ هایی که در آن ها از تابلو برق دور ثابت استفاده می شود ، برای اتوماتیک کردن پمپ از کلید پرشر استفاده می شود که این کلید ، حداقل فشار و حداکثر فشار اولیه را تعیین می کند.

یعنی با باز کردن شیر آب ، فشار آن پایین می آید و وقتی که فشار سیستم به حداقل فشار تعیین شده رسید ، اولین پمپ وارد سیستم می شود و با روشن شدن تلاش میکند که این افت فشار را بالا بیاورد . در سیستم های بوستر پمپ ثابت همان طوری که از اسم آن ها مشخص است ، دو حالت وجود دارد که با حداکثر توان خودش روشن می شود و یا اینکه در حالت خاموش است و از مدار خارج شده و دیگر سرعتی بین این خاموش و روشنی وجود ندارد . این روشن و خاموش شدن ها ، باعث کاهش طول عمر دستگاه می شود .زیرا پمپ برای استارت خوردن به ولتاژی در حدود هفت برابر ولتاژ معمول خودش احتیاج دارد . این ولتاژ به موتور فشار خیلی زیادی وارد می کند.

 

 

 

بوستر پمپ دور متغیر

 

در بوستر پمپ های متغیر برای اتوماتیک کردن از اینورتر یا درایو های فرکانس استفاده می شود که ابن بوستر ها بر خلاف بوستر پمپ های دور ثابت که ناگهان روشن و خاموش می شدند ، تغییر فشار خیلی نرم اتفاق می افتد و بدین ترتیب فشار آب همیشه ثابت میماند و محدوده ی فشار به انتخاب کاربر است.

 

 

نحوه عملکرد تابلو برق بوستر پمپ متغیر

تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر بر اساس فشار آب تنظیم می شود و نسبت به بالا و پایین بودن فشار آب فرکانس لازم را به پمپ وارد می کند و فقط به میزان افت فشار موتور پمپ را به حرکت در می آورد و با بالا رفتن فشار در تابلو برق متغیر فرکانس را کم می کند تا دیگر به پمپ نیازی نباشد و پمپ را از سیستم خارج می کند.

 

 

 

مزایای استفاده از پمپ دور متغیر

 

  • حذف جریان اضافه در راه اندازی در مقایسه با بوستر پمپ ثابت

 

  • کم شدن هزینه های سرویس و نگهداری

 

  • کاهش استهلاک الکتروپمپ و افزایش طول عمر بوستر پمپ

 

  • صرفه جویی در هزینه های برق مصرفی

 

  • کاهش فضای گرفته شده به دلیل حذف منبع فشار

 

  • ثابت بودن فشار آب

 

  • حذف کردن منبع فشار آب به علت هماهنگ بودن مقدار آب تامین شده

 

 

 

اجزای تشکیل دهنده ی بوستر پمپ

 

  • پمپ : عامل اصلی گردش وانتقال سیال است.جنس پروانه و بدنه آن در انتخاب پمپ خیلی موثر است.

 

  • بخش مکش : در بوستر پمپ توسط اتصالات و شیر آلات به مکش اکتروپمپ و خروجی مخزن ذخیره متصل می شود.

 

  • تابلو برق : وظیفه ی کنترل و هماهنگی اجزای مکانیکی  و الکتریکی را در بوستر پمپ بر عهده دارد.

 

  • مانومتر : این اجزا وظیفه ی اندازه گیری فشار ورودی و خروجی سیال بوستر پمپ و نمایش دادن میزان فشار پمپ ها بر عهده ی مانومتر است.

 

 

کاربرد منبع تحت فشار در بوستر پمپ

 

منبع تحت فشار ، بخشی اساسی از سیستم‌های بوستر پمپ هستند که در برخی صنعت ها و فرآیندها به کار می‌روند. یک بوستر پمپ، دستگاهی است که برای افزایش یا حجم سیال، از قدرت انرژی خارجی استفاده می‌کند. در اینجا، منبع تحت فشار نقش اصلی در ایجاد فشار بالا را بر عهده‌ خود دارد.

منبع تحت فشار معمولا از دو نوع مختلف انرژی استفاده می‌کنند: هوا و آب. در صنعت، هوا به عنوان منبع تحت فشار برای بوستر پمپ ها استفاده می‌شود. در این حالت، هوا توسط یک کمپرسور فشرده و به پمپ می‌رسد. با استفاده از یک مکانیزم درون بوستر پمپ، فشار هوا افزایش می‌یابد و به عنوان منبع فشار برای سیال استفاده می‌شود. این روش عمدتا در صنایع نفت، گاز و شیمیایی استفاده می‌شود.

در صورتی که سیستم بوستر پمپ آبی باشد، آب به عنوان منبع تحت فشار به کار می‌رود. در این حالت، آب از یک منبع خارجی یا شبکه تامین آب به بوستر پمپ می‌آید. سپس، با اعمال فشار به آب فشار آن افزایش می‌یابد و به عنوان منبع فشار برای سیستم استفاده می‌شود. این روش به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله، صنایع آب و فاضلاب، آبرسانی شهری و صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع تحت فشار در بوستر پمپ می‌تواند به صورت مختلفی عمل کند. برای مثال : می‌تواند با استفاده از گاز فشرده یا حتی سیالات هیدرولیک ، منابع تحت فشار به عنوان یک منبع انرژی برای بوستر پمپ عمل کند و با اعمال فشار به مایع ورودی ، فشار آن را افزایش دهند.

استفاده از منبع تحت فشار در بوستر پمپ ها مزایای زیادی دارد. یکی از این مزایای اصلی استفاده از این منابع افزایش قدرت و کارایی بوستر پمپ است .با اعمال فشار به مایع ورودی ، بوستر پمپ قادر است فشار مایع را به سطوح بالاتری ارتقاء دهد ، که این امر باعث افزایش عملکرد و کارایی بیشتری برای سیستم می‌شود.

علاوه بر افزایش قدرت ، منبع تحت فشار همچنین قابلیت کنترل فشار را نیز دارند. با تنظیم فشار منبع ، می‌توان فشار مایع را به دقت تنظیم کرده و به نیاز های خاص هر سیستم پاسخ داد. این امر ، باعث افزایش عملکرد سیستم می‌شود.

از دیگر مزایای استفاده از منابع تحت فشار در بوستر پمپ این است که طول عمر پمپ را افزایش می‌دهد . این مخزن با سیستم خود مانع از روشن و خاموش شدن بی دلیل پمپ می‌شود . عملکردش به این گونه است که با روشن اولیه پمپ آب به درون این مخزن وارد می‌شود و پس از پر شدن آن خاموش می‌شود و با باز و بسته کردن شیرها در زمانی که مخزن همچنان از آب پر باشد دیگر احتیاجی به روشن شدن و خاموش شدن پمپ نیست و به این صورت است که باعث دوام بیشتر طول عمر پمپ می‌شود.

منبع تحت فشار در بوستر پمپ‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش فشار و عملکرد بهینه سازی سیستم دارد. با استفاده از منبع تحت فشار، میزان انرژی مورد نیاز برای ایجاد فشار بالا کاهش می‌یابد و کارایی سیستم بهبود می‌یابد. همچنین، با استفاده از این منابع امکان استفاده از فشاربالا در فرآیندها و سیستم‌های مختلف ایجاد می‌شود .

به طور کلی، استفاده از منبع تحت فشار در بوستر پمپ‌ها بهبود عملکرد و کارایی سیستم را فراهم می‌کند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند .

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.