دسته‌بندی نشده

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

Rate this post

شاید به نظر برسد که تفاوت پمپ و بوستر پمپ مسئله ایی تخصصی است و در نگاه اول مقداری گیج کننده به نظر بیاید . هر چند که این دو دستگاه هر کدام جداگانه کارکردهای مخصوص به خودشان را دارند و ساختار این دو دستگاه هم به طور کامل باهم متفاوت است اما در کل تفاوت بین این دو پمپ چیز خیلی پیچیده ایی نیست و در کل اساس و پایه واصول هر دو یکی هستند.که هر دو برای افزایش فشار آب از آن ها استفاده می شود.از یکی برای مکان های محدودتر وساختمان های کوچکتر واز یکی برای واحدهای کارگاهی با متراژهای بالا و مجتمع های مسکونی با واحدهای زیاد استفاده می شود.

افراد غیر متخصص برای انتخاب در هنگام خرید پمپ دچار شک و تردید می شوند که کدام را خریداری کنند.وچون که تفاوت بین پمپ و بوستر پمپ را نمی دانند بیشتر گیج و گنگ می شوند و فکر می کنند که بوستر پمپ نوعی مارک ویا نوعی برند از پمپ است که مورد استفاده قرار میگیرد. که اینجا باید بگوییم که در واقع این همان تفاوت بین این دو پمپ و بوستر پمپ است که برای اینکه تفاوت بیشتری از این دو بدانیم باید تعریف هر کدام را جداگانه بشناسیم وبا کارکردهای هر کدام جداگانه آشنا بشویم .

پمپ آب چیست؟

پمپ دستگاه یا وسیله ایی است که در تمام ساختمان ها چه اداری و غیر اداری و در تمام ساختمان های مسکونی استفاده می شود . در کل امروزه جایی را نمی توان پیدا کرد که در آن جا پمپ وجود نداشته باشد . از پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می کنند . با پمپ امکان مکش آب از مخزن و انتقال آن به لوله ها انجام میگیرد که این مکش و انتقال بدون وجود پمپ امکان پذیر نمی باشد . پمپ ها ساختار خیلی ساده ایی دارند که مقصد از ساخت همه ی پمپ ها با هر برند و مارکی افزایش فشار آب است . در واقع ساده ترین روش برای افزایش فشار آب همین پمپ است .

انواع پمپ ها

  • پمپ سیرکولاتور
  • پمپ طبقاتی
  • پمپ شناور
  • پمپ لجن کش
  • پمپ کف کش

از هر کدام از این پمپ ها برای جای مخصوصی استفاده می کنند . برخی از این پمپ ها که قدرت بیشتری دارند را می توان از آن برای انتقال آب به واحد بیستم یک آپارتمان  4 طبقه هم استفاده کرد در کل شما باید بدانید از کدام پمپ واز چه نوع پمپی در کجا می شود استفاده کرد.

چرا بوستر پمپ ؟

زمانی از بوستر پمپ استفاده می کنیم که پمپ جوابگوی افزایش آب و انتقال آب نباشد  با توجه به اینکه امروزه آپارتمان ها سر به فلک کشیدند و کارگاه ها و کارخانه ها روز به روز بزرگتر می شوند و به متراژ و مساحت خود می افزایند دیگر استفاده از یک تک پمپ در این مکان های بزرگ و طویل جوابگوی افزایش فشار آب نیست.

زیرا پمپ ها یک ظرفیتی مشخصی دارند و مقدار آب مشخصی را می توانند به محل مورد نظر انتقال دهند . اگر بیشتر از ظرفیت ، به آن ها فشار وارد شود ، از کار کردن می ایستد . در این مرحله است که از بوستر پمپ استفاده میکنیم و اگر در کل بخواهیم به معنی بوستر در دیکشنری بپردازیم بوستر به معنای گروه است.

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

و تفاوت بین پمپ و بوستر پمپ در واقع  همین است که پمپ به صورت تکی است و بوستر پمپ شامل چندین پمپ است که به صورت گروهی و موازی باهم در یک خط بسته می شوند . در ابتدای کار بوستر وقتی که مصرف آب در حداقل ترین مقدار است این پمپ مثل یک پمپ معمولی کار می کند که این زمانی اتفاق می افتد که جمعیت کمتری از آب استفاده میکنند حدود طرف های زمانی بعد از ظهر . با افزایش استفاده ی آب پمپ ها به صورت تک به تک روشن می شوند که این روشن شدن بستگی به برآورده شدن نیاز دارد تا این روشن شدن ادامه پیدا کند.

تفاوت هزینه ی پمپ و بوستر پمپ

در واقع مسلم است که قیمت خرید و نصب بوستر پمپ ها خیلی بالاتر و پر هزینه تر از پمپ های معمولی است .در بوستر شما پول چندین پمپ را می دهید ود پمپ های معمولی هزینه ی یک پمپ را پرداخت می کنید و دیگر اینکه بسته به مارک و برندی که تهیه میکنید قیمت های متفاوتی دارند در اصل یکی دیگر از تفاوت های بین بوستر پمپ و پمپ همین تفاوت قیمت است.

موارد استفاده از بوستر پمپ

در اینجا با یکی دیگر از تفاوت های پمپ و بوستر پمپ و موارد استفاده از بوستر پمپ در مکان های مختلف آشنا می شویم در واقع از بوستر پمپ در مکان هایی با مساحت بالا و جمعیت زیادی که آنجا ساکن هستند استفاده میکنیم . برای مثال چند نمونه از موارد استفاده از بوستر پمپ را نام می بریم که عبارتند از :

  • آتش نشانی
  • آبیاری فضای سبز
  • مجتمع های مسکونی
  • شهرک ها
  • ساختمانهای بلند
  • برج ها
  • فرودگاه
  • بیمارستان
  • شبکه های فاضلاب
  • مراکز صنعتی

آیا همه ی مارک ها و برند ها بوستر پمپ را تولید می کنند؟

در دنیا بر خلاف تصورات اولیه بوستر پمپ ها بیشتر از پمپ ها مورد استفاده قرار گرفته اندو به همین منظور تمام برندهای مطرح دنیا مثل ایتالیا ژاپن و دانمارک صددرصد بوستر پمپ را تولید و به بازار ارائه میکنند و باید گفت که تفاوت پمپ و بوستر پمپ در نوع برند آن ها نیست در نوع موارد استفاده از آن هاست و رقابت های برند ها بر سر تولید بوستر پمپ است . از معروف ترین بوستر پمپ ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد .

  • بوستر پمپ پتناکس
  • بوستر پمپ داب
  • بوستر پمپ پمیران

سوال دیگری که پیش می آید این است از پمپ استفاده کنیم یا از بوستر پمپ

با توجه به تمام تفاوت هایی که گفته شد  ، اما باز هم این سوال در ذهن بسیاری از افراد پیش می آید که از پمپ استفاده کنیم یا از بوستر پمپ؟

قبل از هر کاری و انتخابی شما باید ابتدا با یک کارشناس و متخصص این کار صحبت و مشورت کنید و کارشناس بر اساس اطلاعاتی که از شما دریافت میکند به شما می گوید که کدام پمپ را خریداری کنید وبا توجه به مساحت مکان شما و تعداد نفراتی و جعیتی که در آن مکان زندگی می کنند و هستند وحداقل مصرف آب در قبض شما به شما مشاوره می دهد که کدام پمپ را خریداری کنید.

 

کاربرد منبع تحت فشار در بوستر پمپ

 

منبع تحت فشار از جمله اساسی ترین اجزای یک سیستم آبرسانی هستند که سبب آبرسانی بهتر و آسان تر خواهد شد و از طرفی باعث می شود تا الکترو موتور پمپ به شکل غیر ضروری کار نکند و فشار بیش از حد به آن وارد نشود و به طور کلی سطح فشار آب در کل ساختمان به تثبیت برسد. که یکی از بهترین و پر کاربرد ترین این محصولات ، منبع امرا میباشد .

منبع تحت فشار در انواع پمپ ها و همچنین بوستر پمپ ها کاربرد دارد که در واقع تیوپی که در داخل منابع قرار دارد و باد پر فشاری که در آن قرار گرفته باعث انتقال با فشار آب به داخل لوله ها می شود. در واقع کارکرد یک منبع به این صورت است که فلنج لبه در بین منبع و فلنج گیر خواهد کرد و سپس سبب آّ بندی آن می شود و آب که با فشار پمپ به سمت داخل منبع منتقل می شود، بعد از باز شدن شیر، تخلیه می گردد و در صورتیکه شما آب بیشتر از نیاز مصرفی تان در داخل منبع نگه داری کنید، پمپ روشن شده و سعی میکند تا با فشار باد در داخل منبع تحت فشار خواسته شما اجرایی کند.

به طور کلی منابع تحت فشار باعث می شوند تا طول عمر پمپ به شدت افزایش پیدا کند چرا که با هر بار باز و یا بسته شدن شیر آب، پمپ شروع به فعالیت نمی کند.

منبع تحت فشار را به همراه درجه فشار، کلید خودکار، پنج راهی به پمپ آب متصل میکنند. در واقع با استفاه از قطعاتی که بر روی پمپ وصل می کنند، زمانی که شیر آب باز می شود، تمامی آب موجود در منبع انبساط تحت فشار تخلیه می شود. در صورتیکه شیر آب به طور مداوم باز باشد، فشار در داخل منبع انبساط بسته به شدت افت می کند که دلیل اصلی آن تخلیه شدن آب خواهد بود و سپس توسط سوییچ فشار فرمان صادر می شود تا پمپ آب در مدار راه اندازی گردد تا بتواند افت فشار موجود هرچه زودتر بر طرف کند.

منابع تحت فشار دارای انواع و سازهای متفاوتی است و در بازار ایران با برندهای متفاوتی می توان آن را پیدا کرد. در واقع برای هر ساختمان با توجه به متراژ آن باید منابع متفاوتی نیز تهیه کرد. به طور مثال برای خانه های یک تا دو طبقه از منابع تحت فشار 24 لیتری استفاده می شود و این سایز می تواند عملکرد آبرسانی نسبتا مناسبی را ایجاد کند. اشکال منابع 24 لیتری ممکن است در بعضی موارد متفاوت باشد اما به طور کلی حجم آن ها یکسان است. حجم های بعد از 24 لیتری شامل منابع انبساط بسته 50، 60،80، 100، 150، 200، 300 و 500 لیتری است. همانطور که گفته شد کاربرد اساسی منابع تحت فشار کنترل میزان فشار ساختمان است اما این به این معنی نیست که هر چه منبع انبساط بزرگتر باشد، فشار بیشتری وارد میکند. در واقع این پمپ است که میزان فشار آب را تعیین می کند و کاربرد منبع تحت فشار ذخیره مقداری آب است تا بتواند مانع از روشن و یا خاموش شدن های پی در یک پمپ یا بوستر پمپ شود.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.